Groen beleggen of toch niet?

Gepubliceerd op 27 november 2025 om 20:57

Hoe greenwashing beleggers misleidt en hoe jij het herkent

 

Duurzaamheid speelt vandaag de dag een steeds grotere rol in het bedrijfsleven. Zo ook in de financiële wereld. “Steeds meer bedrijven noemen zichzelf ‘groen’. Maar helaas klopt die claim lang niet altijd.”

Wat is greenwashing nu eigenlijk? Het antwoord daarop is vrij simpel. Zo zegt de Kamer van Koophandel: informatie weglaten, misleidende beloftes doen, overdrijven of liegen over je groene acties. Heel duidelijk dus: je zegt dat je iets doet, terwijl dat helemaal of deels niet waar is.

Helaas komt greenwashing nog steeds voor. Zo verscheen er op onder andere reuters.com afgelopen april nog een artikel over de beschuldiging van greenwashing bij de grote vermogensbeheerder DWS van de Deutsche Bank. De vermogensbeheerder moest een boete betalen van 27 miljoen dollar voor het geven van misleidende informatie en onjuiste informatie over ESG-beleggingen en tekortkomingen in beleid ter voorkoming van witwassen. 

Greenwashing hoeft niet altijd met opzet te gebeuren. In de huidige markt, waar duurzaamheid vooroploopt, kun je soms verkeerde woorden gebruiken om je klanten te trekken. Wanneer een kledingbedrijf beweert duurzaam te zijn, maar niet beweert dat dit te wijten is aan de 60% biologische katoen en niet aan de andere producten, ben je al verantwoordelijk voor greenwashing. Als je niet specifiek genoeg bent, maak je je al snel schuldig aan greenwashing.

Wat in veel artikelen (Rekenjefinancieelfit, fundoperator, Rabobank) terugkomt, zijn de ESG (Environmental, Social and Governance), die onduidelijkheid aan bedrijven biedt.

Hoewel het een richtlijn geeft over het milieu, sociale en bestuurlijke kwesties binnen het bedrijf, wordt er toch onduidelijkheid ervaren over het rapporteren hiervan. Zo meldt rekenjefinancieelfit.nl dat de AFM (Autoriteit Financiële Markten) in 2024 haar beleidsregels informatieverstrekking verscherpte om zo meer duidelijkheid te geven over wat nauwkeurig, helder en niet-misleidend betekent.

Nu we begrijpen wat het inhoudt en waarom het gebeurt, komt de vraag naar voren hoe we kunnen voorkomen dat we investeren in bedrijven die greenwashen. Gelukkig hoeft jij als klant bij ons niet alle documenten helemaal door te spitten, maar er zijn een aantal zaken waar we op letten.

  • Zijn de duurzaamheidsclaims onderbouwd met cijfers?
  • Publiceert het bedrijf ESG-rapportages?
  • Zijn doelen verplicht of vrijwillig?
  • Wordt er onafhankelijk gecontroleerd?

Gelukkig draagt de overheid hier steeds actiever aan bij en heeft het Europees Parlement en de Raad op 26 maart 2026 de Empowering Consumers Directive in werking gesteld. Deze moet uiterlijk 27 maart 2026 door alle EU-lidstaten geïmplementeerd zijn. Deze richtlijn geeft een definitie wanneer uitingen en gedragingen over duurzaamheid- en milieuclaims als oneerlijke handelspraktijk worden gezien. Daarnaast wordt er een voorstel voor Richtlijn Groene Claims vormgegeven dat zich richt op consumentenbescherming en specifiek op de onderbouwing en communicatie van expliciete milieuclaims. (Ictrecht.nl)

Door steeds meer rechtszaken, veroordelingen en boetes worden bedrijven gedwongen om zich te houden aan de regels. Samen met een oplettend oog op de details van beloftes en rapporten kun je investeringen in bedrijven die doen aan greenwashing dus voorkomen. Daarnaast speelt het spreiden van je beleggingsportefeuille een grote rol in het beschermen van je investeringen. Stel dat het toch gebeurt, dan lijd je er bijna geen verlies door, omdat er maar een klein percentage van je geld naar dat specifieke bedrijf ging.

Hoewel greenwashing de wereld nog niet heeft verlaten, is er zeker verbetering en neemt de kans op oplettendheid en regelgeving steeds toe.

Geschreven door: Tirsa Burgos, beleggingsadviseur.